Cheftræner Allan Haslund fortæller om kommende sæson

2. april 2014

Martin Andersen (tv) og Allan Haslund er fortsat makkerpar i Nørager, der har fået flere markante forstærkninger, men også har måttet sige farvel til et par støtter.

Det kan både blive en dreng og en pige

Nøragers cheftræner Allan Haslund ser frem til sæsonstart i Serie 1, men han erkender også, at slutfacit kommer til at afhænge meget af skadessituationen i den smalle førsteholdstrup

Nørager har siden oprykningen til Serie 1 kom i hus i efteråret 2011 formået at holde sig oven vande med en smal førsteholdstrup. Sidste gang seniorafdelingen fik tilført en stor ungdomsårgang er efterhånden længe siden, og der går endnu nogle år, før de nuværende U14 spillere i klubben er flyvefærdige til førsteholdet.

Cheftræner Allan Haslund kender betingelserne efter fire år i Nørager. Han og klubben underskrev i efteråret en ny kontrakt gældende for foråret 2014, men med mulighed for forlængelse.

”Der er intet nyt i, at vi har en lille førsteholdstrup i Nørager, og derfor er det i sig selv imponerende, at vi har formået at bide os flot fast i Serie 1,” siger Allan Haslund.

Han kan glæde sig over, at tre nye spillere er kommet til efter nytår: Målmand Lasse Hougaard Pedersen har sagt farvel til 2. divisionsfodbold i FC Djursland og goddag til Nørager og flere af de spillere, han spillede på hold med i ungdomsårene, Kasper Sortkjær, Michael Jensen m.fl.

Glenn Hansen, teknisk dygtig midtbanespiller fra Allingåbro, har fået lyst til afprøve evnerne på højere plan, mens Lasse Jensen efter nogle år i København er vendt hjem til Nørager for på ny at blive genforenet med tvillingbror Michael.

Mange skader

De tre nye udligner, at den mangeårige målmand René Jespersen af job- og familiemæssige årsager er stoppet, og at stopper Paw Elgaard drosler ned på træningsbanen for at hellige sig husbyggeri.

”Kenneth Fisker er også begyndt at træne en gang om ugen, men desværre har opstarten generelt været præget meget af, at vi har haft mange skader,” fortæller Allan Haslund.

Værst ser det ud for Kristoffer M. Frandsen, som har pådraget sig en ledbåndsskade, der muligvis holder ham ude i foråret. Veteranen med Jan Mølby-overblikket og den kælne venstrepote, Ole Jensen, døjer med en dårlig ryg og er også havnet i den farezone, hvor fodbold er udelukket.

Kasper Sortkjær, Nicki Juul Bundgaard Jensen, Martin Andersen, Christian Mørch og Michael Jensen har alle været på trænings- og spillemæssig skånekost i opstarten, men hovedparten forventes klar til turneringspremieren lørdag 5. april på udebane mod Bjerringbro.

”Det er gået lidt op og ned i træningskampene, hvor vi har stillet med meget forskellige hold, men kan vi være heldige og have en fast stamme med de samme 12-13 spillere fra uge til uge, så skal vi nok klare os godt, fordi spillerne har stor erfaring og på de bedste dage også spiller fodbold, der hører til i toppen af Serie 1,” lyder det optimistisk fra Haslund som har kunnet glæde sig over en velgennemført træningsweekend i Vildbjerg i opstartsperioden.

Thomassen i centerforsvaret

Han har i eksperimenteret lidt med holdopstillingen i træningskampene begrundet i de mange skader. Den normale højreforsvarer Mark Thomassen er blevet brugt i centerforsvaret som makker til Søren Bai, mens Kenneth Fisker og Ole ”Duracell” Nielsen har spillet yderforsvarere.

”Det har fungeret fint. Mark har kvaliteterne til at spille i midterforsvaret,” vurderer Allan Haslund, der har været tilfreds med træningsindsatsen i de første tre måneder.

”Det er fantastisk at have to dygtige målmænd i Lasse Hougaard Pedersen og Martin Nygaard med til træning og have en kunstgræsbane i Vivild at kunne træne på en gang om ugen. Jeg kunne dog godt tænke mig, at vores andetholdsspillere trænede lidt mere, men det kommer forhåbentligt, når vi går over til sommertid,” siger Allan Haslund.

Han har atter Martin Andersen som spillende trænerassistent på førsteholdet og Peter Feldborg som holdleder, mens andetholdet i Serie 5 har René Bang og Allan ”Klemme” Jensen som trænere.

Godt sidste indtryk

Nørager leverede et fint sidste indtryk, da holdet i den sidste træningskamp før premieren besejrede FC Djurslands U19 hold med 1-0 på Grenaa Stadion på et mål af Ole ”Duracell” Nielsen.

”En fin præstation fra vores side, hvor vi var meget disciplinerede og stærke i nærkampene. I perioder spillede vi også godt fodbold,” roser Allan Haslund, der kunne mønstre følgende startopstilling:

Lasse Hougaard Pedersen – Kenneth Fisker, Paw Elgaard, Søren Bai og Ole ”Duracell” Nielsen – Kasper Sortkjær, Glenn Hansen og Michael Jensen – Christian Mørch, Lasse Jensen og Steffen Klintø

Mark Thomassen og Martin Andersen døjede med småskader, så de overværede opgøret fra bænken.

Spændende lokalopgør

Nørager kan se frem til en række spændende lokalopgør i foråret mod Kolind-Perstrup, Auning og nyoprykkede Aastrup/Hammelev.

De øvrige hold i rækken er Bjerringbro, Hadsten SK, Skovbakken og Hornbæk.

Sidstnævnte, der er nedrykker fra Jyllandsserien, vurderer Allan Haslund til at være klare favoritter til førstepladsen med Skovbakken, der trænes af den tidligere Vivild spiller Tor Kristensen Fabian-Jessing (spillende), som nærmeste konkurrent.

”Vi skal nok klare os, men der skal held til at komme helt til tops, og får vi skader, kan det sagtens blive svært. Heldigvis er der tradition for i Nørager at stå sammen i både med- og modgang,” siger en trods alt fortrøstningsfuld Allan Haslund.

Artikel fra: